De journalistieke pen is goud waard

De term content marketing valt te pas en te onpas. “Content marketing is hot!”, “Content is king!” Jaja, het zal allemaal wel, maar wat betekent het nu precies? Eigenlijk is het heel eenvoudig in één zin samen te vatten: breng een interessant verhaal in plaats van een verkooppraatje. Het moet de lezer aanspreken en hij moet er tips en inspiratie in vinden. Voor bedrijven lijkt het echter zeer moeilijk te zijn om een verhaal te schrijven zonder te vervallen in commerciële praatjes. Dit is helemaal geen verwijt, want dat is nu eenmaal wat bedrijven proberen te doen: hun product of dienst verkopen. Daardoor zitten de schrijver van een nieuwsbericht en de lezer ervan maar al te vaak op een verschillende golflengte.

Waarom wil de lezer jouw verhaal lezen?

Dat is de vraag die je jezelf moet stellen voor je een verhaal begint te schrijven. Vang je de lezer zijn aandacht omdat hij graag een opsomming leest van de goede eigenschappen van een product of omdat hij helemaal wild wordt van de prachtige resultaten van je bedrijf? Eerlijk gezegd, ik vrees ervoor… Maar hoe moet het dan wel?

Jij bent de expert, maar wees subtiel

Een goede truc om het verhaal interessant te maken voor de lezer is om de journalistieke pen boven te halen. Vertrek eens niet vanuit het product of het bedrijf, maar bespreek een boeiend onderwerp. Laat zien dat je gepassioneerd bent en dat je weet waarover je spreekt. Jij bent immers de expert. Daarbij kan je wel degelijk de link maken met je bedrijf, maar hou het subtiel. Van zodra de lezer nog maar voelt dat je iets probeert te verkopen of jezelf in de kijker probeert te werken, neemt hij meteen de benen.

Schrijf niet over jezelf

Journalisten schrijven voor de krant, voor een magazine of voor een website. Schrijven ze over zichzelf? Neen. En dat moet jij ook niet doen. Schrijf over een onderwerp dat je doelgroep boeit en probeer zelf zoveel mogelijk buiten beeld te blijven. Als jouw bedrijf een interessante oplossing biedt voor een onderwerp dat je aankaart, is de lezer echt wel slim genoeg om die link te leggen. Je hoeft niet expliciet te melden dat jullie dat wel even voor hem kunnen oplossen.

Wees spontaan

Journalisten worden ook geacht om objectief te zijn. Hoe moeilijk dat misschien ook is, probeer het ook eens. Behandel het onderwerp als iemand met kennis van zaken, iemand die spontaan heel wat over de materie te vertellen heeft zonder dat er per se een (commerciële) strategie achter zit. Die spontaniteit brengt pit in je teksten en dat is wat jouw potentiële klanten willen. Een gedreven expert die hen interessante informatie aanbiedt! En als hij in de toekomst op zoek is naar een van jouw producten of diensten. Wie zal hij dan contacteren? Inderdaad: de expert die op een leuke manier al zoveel goede tips gaf.