Drie redenen om te bloggen, drie om het niet te doen

Je twijfelt of bloggen je bedrijf naar een hoger niveau kan tillen? Is dat niet eerder iets voor hippe meisjes en jongens, voor bakvissen die per se hun kleine en grote zorgen met iedereen willen delen? Dat is lange tijd inderdaad zo geweest. Ondertussen is bloggen uitgegroeid tot een volwaardig marketinginstrument dat veel meer in zijn mars blijkt te hebben dan de meesten van ons oorspronkelijk dachten. Ontdek hier hoe je je eigen blog kan opstarten.

 

Het verhaal van de gefrustreerde bedrijfsleider

Een lokaal bedrijf hier in de Antwerpse Kempen, ik ga geen namen noemen, heeft een prachtige website waarop het alle producten mooi presenteert en de lange geschiedenis van het familiebedrijf beschrijft. Kortom, het geheel ziet er veel mooier en indrukwekkender uit dan de website van zijn concurrent. En net daarom kan de bedrijfsleider er met zijn verstand niet bij waarom die andere toch meer klanten binnenhaalt. En als een prospect of de pers een vraag heeft over een thema in zijn sector gaan ze altijd naar die concurrent.

Hoe kan dat toch? Wel, die concurrent heeft geïnvesteerd in content marketing. Hij heeft een blog op zijn, inderdaad minder mooie, website. De thema’s die hij in zijn blogberichten aanhaalt, bieden precies de informatie waar zijn potentiële klanten naar op zoek zijn.

 

Drie redenen om zakelijk te bloggen

Je website leeft

Google is gek op levende websites! Bij SEO (search engine optimalisatie) spelen veel factoren mee. Google hanteert daarvoor een zeer ingewikkeld recept dat geregeld wordt aangepast. Een zeer belangrijke is echter de frequentie van nieuwsberichten op je website. Als je wekelijks, of toch tenminste een paar keer per maand, een nieuwsbericht op je website plaatst, zal deze meer kans maken om door te stoten naar de top van de zoekresultaten. Is je website eerder een online productbrochure die je één keer per jaar aanpast, dan mag je er zeker van zijn dat Google hem gewoon links laat liggen.

 

Je bent de gids

Voor een potentiële klant tot een aankoop overgaat, is hij op zoek naar informatie. Welk product of dienst lost het best zijn probleem op? Aan welke voorwaarden moet het voldoen? Welke leverancier kan mij het beste helpen? Met een blog geef je het hele jaar door interessante weetjes, tips, inspiratie, zaken waarop men moet letten, … Een website is daarvoor een erg interessant medium. Een blog is 24 uur per dag, 7 dagen per week open. De lezer kan de informatie opslaan of zelfs doorsturen naar vrienden of familie. Bij bedrijven die geen blog hebben, kan je wellicht ook de goede informatie krijgen. Als je ernaar vraagt… Tijdens de openingsuren… En dan moet de persoon die jouw vraag kan beantwoorden nog aanwezig zijn… Wees de expert voor je klanten/prospects en geef ze wat ze nodig hebben: relevante informatie. Hier kan je een gratis checklist vinden om te zien hoe je dat aanpakt.

Laten we even de proef op de som nemen. Laten we even teruggaan naar de twee bedrijven uit de inleiding. Koop jij bij de firma met de blitse website en de mooie bedrijfsgeschiedenis? Of ga je toch eerder voor de expert die duidelijk weet waar een potentiële klant naar op zoek is en waar je al heel wat inspiratie hebt gekregen?

 

Je publiek beleeft je missie en visie

Bijna elke bedrijfswebsite heeft wel ergens een pagina waarop de missie of de visie van het bedrijf beschreven staat. Meestal is dat een zeer prozaïsch stukje tekst waarop de bedrijfsleider of zelfs het gans team een week op heeft lopen te kauwen. Allemaal heel goed bedoeld, maar helaas is die info voor zowat iedereen die niet in het bedrijf werkt absoluut niet relevant. Is het niet interessanter om de visie die je wil uitdragen om te zetten in de praktijk en ze te tonen door voorbeelden? Laat je publiek zien wat je met je visie bedoelt, in elke nieuwsbericht opnieuw. De lezer zal aanvoelen welke visie je wil uitdragen en wat je missie is. Dat buikgevoel dat bij je prospect groeit, is veel meer waard dan een gekunstelde tekst waarin je met zo weinig mogelijk woorden probeert uit te drukken waar je voor staat.

 

Drie redenen om het bloggen links te laten liggen

Je neemt liever geen voorsprong op je concurrent

Uit onderzoek blijkt dat nog maar 50 procent van de bedrijven blogt. Bij kleinere bedrijven is dat nog veel minder. Een bedrijf stopt na gemiddeld zeven berichten met bloggen. Als je dus geen voorsprong wil nemen op jouw concurrenten, kan je het bloggen inderdaad beter laten.

 

Je gruwt van mond-aan-mondreclame

Heb je niet graag dat mensen over jouw bedrijf praten? Begin dan zeker niet met een blog. Een succesvol blog zorgt er namelijk voor dat mensen enthousiast worden over jouw bedrijf en er met vrienden, kennissen en familie over praten. Misschien raden je ze wel aan? Niets voor jou? Dan heb je meteen goede reden op niet te bloggen.

 

Je hebt er geen tijd voor

Dat is een vaak gehoorde reden. Een zaak runnen is nu eenmaal geen kattenpis. Dus dan bloggen we maar niet…

En toch, een basisblog kan je al met een beperkte tijdsinvestering opstarten. Een goede planning is daarbij wel essentieel. Lees hier hoe je je eigen blog kan opstarten. Misschien heb je ook hier geen tijd voor? Jammer, maar geen nood. Je kan je blog ook laten verzorgen door een professionele copywriter. Met deze investering krijgt je imago een flinke boost, terwijl je je verder toespitst op waar je goed in bent.