Journalisten en hun lezers zijn geen specialisten

Als ondernemer ben je een specialist in je vak. Als je met je collega’s, werknemers of concurrenten over je werkt praat, delen jullie dezelfde achtergrond en voorkennis. Ga er niet van uit dat journalisten en hun lezers meteen weten waarover je het hebt. Enkele zaken om aan te denken als je een persbericht schrijft:

Let op met technische termen

Journalisten zijn vaak van vele markten een beetje thuis. Dat wil zeggen dat ze over veel zaken wel iets weten, maar té gedetailleerd of te technisch mag het allemaal niet worden. Veel hangt natuurlijk af van het soort journalist je benadert. Is het iemand die schrijft voor een vakblad over jouw sector? Die zal sneller de technische kant begrijpen dan een journalist van een algemeen magazine. Stem dus het gebruik van technische termen af op het soort medium. En als je dan toch termen gebruikt, leg uit wat ze betekenen.

Vermijd vakjargon

Technische termen zijn er een onderdeel van, maar vakjargon gaat nog veel verder. Soms gaat het zelfs over terminologie die enkel binnen jouw bedrijf gangbaar is. Dan mag je je nog richten naar gespecialiseerde journalist, hij zal niet begrijpen wat je bedoelt. Sta dus stil bij elke term die je gebruikt. Want zaken die voor jou zo klaar als een klontje zijn, zeggen journalisten misschien niets.

Maar let op!

Je moet dus duidelijk zijn en moeilijke zaken uitleggen. Let wel op dat de slinger niet té ver doorslaat. Het is ook niet de bedoeling dat je journalisten als kleuters behandelt die niets begrijpen. Laat je gezond verstand spreken en zorg voor evenwicht.