Jouw mailinglijst laten groeien? Tien tips!

Een effectieve manier om te communiceren met jouw potentiële klanten is e-mailmarketing. Een online nieuwsbrief uitsturen naar jouw mailinglijst om hen relevante content te bezorgen, werkt nog altijd! Bedrijven zien daarbij soms over het hoofd dat ze ook moeten focussen op de groei van de lijst. Maar een mailinglijst laten groeien, hoe doe je dat? Hieronder tien tips die kunnen helpen om een continue stroom van klanten op gang te brengen.

Geef iets weg, maar het moet wél interessant zijn

Er is maar weinig dat beter werkt om de interesse op te wekken dan iets gratis weggeven. De trigger die de potentiële klanten over de streep kan trekken, moet voor hen relevant zijn. In ruil voor het e-mailadres bied je hen een waardevol product zoals een e-book, template of video. Als de potentiële klanten overtuigd zijn van de meerwaarde van het product, geven ze graag hun e-mailadres in ruil.

Kom eens vanachter je scherm

Om je mailinglijst te laten groeien, is het belangrijk dat je niet enkel online op zoek gaat naar potentiële klanten. Als je mensen tegenkomt die interesse hebben in wat je doet, ga dan dieper in op hoe je bedrijven helpt of vertel je hen bijvoorbeeld over de gratis weggever. Zeg niet meteen dat ze zich kunnen inschrijven op de nieuwsbrief maar wakker hun interesse aan door hen iets met meerwaarde aan te bieden. Als je ziet dat ze getriggerd zijn, vermeld je dat je geregeld tips de wereld instuurt over problemen of pijnpunten waar zij mee worstelen.

Jij bent niet zoals al de rest

Maak via jouw website duidelijk waarmee jij je onderscheidt van de concurrentie. Zowat ieder van ons moet dagelijks weer het gevecht met de overvolle mailbox aangaan. Mensen moeten dus al een héél goede reden hebben om zich op jouw nieuwsbrief te abonneren. Je kan nog een stapje verder gaan. Zorg ook dat je per doelgroep een aangepaste nieuwsbrief uitstuurt. Hoe je dit kan doen? Laat hen bij de inschrijving hun interesses aanduiden. Door te personaliseren kan je potentiële klanten waardevolle en interessante content op maat bieden.

Mensen willen vooral niet verliezen

Wist je dat de drang om niet te willen verliezen veel groter is dan de drang om te winnen? Deze sterke activator noemt men ‘loss aversion’. Dit is een krachtige, onbewuste, psychologische reactie die je bij iedereen kan activeren. Benadruk wat mensen kunnen mislopen als ze zich niet inschrijven op de nieuwsbrief en licht het nadeel toe. Een voorbeeld van juist ingezette verliestaal is ‘Betaal niet langer te veel, ontvang wekelijks de slimste bespaartips.’

Zorg voor wat FOMO

Een ander psychologisch mechanisme dat je kan gebruiken om je mailinglijst uit te breiden, is de drang om bij een groep te horen (of de angst voor FOMO, Fear Of Missing Out). ‘Reeds 19.583 marketeers zoals jou gingen je al voor’ trekt velen over de streep. Dit is eveneens de sociale bewijslast voor potentiële klanten dat je wel relevante en interessante content moet aanbieden met zoveel abonnees.

Zet aan tot actie

Je moet de nieuwsbrief zien als een product dat je wil verkopen. Plaats een testimonial van een tevreden klant, liefst zelfs meer, op al jouw kanalen. Zo krijgen potentiële klanten een duidelijker beeld over wat ze echt kunnen verwachten en horen ze het eens van een gelijke. Zorg daarbij voor een call to action!

Maak het smooooooth!

Mensen zijn van nature liever lui dan moe. Dit geldt ook wanneer ze iets online moeten invullen. Verminder daarom het aantal invulvelden, want per extra veld vergroot je kans op een afhaakmoment. Idealiter vraag je twee velden: het e-mailadres en de naam om de nieuwsbrief te personaliseren. Uit onderzoek blijkt wel dat 65 % van de mensen tot maximaal vier velden wil invullen.

De juiste button-tekst

Alle varianten van ‘ik schrijf me in voor de nieuwsbrief’ of ‘ik meld me aan voor de nieuwsbrief’ kan je best vervangen door positieve button-tekst. Inschrijven en aanmelden klinken heel serieus. Het geeft ergens het gevoel dat je ergens aan vast zit. Een tweede nadeel is dat beide werkwoorden een actieve handeling zijn. Zoals er al in tip 7 wordt besproken, zijn mensen gemakzuchtig. Gebruik bijvoorbeeld ‘ja, inspireer mij’ of ‘stuur mij wekelijkse tips’ als button-tekst.

De juiste social media

Social media zijn niet meer weg te denken en daar moet je op inspelen. Uit een onderzoek van marketingbureau Ascend blijkt dat voor 45 % van de respondenten dit de beste manier is om inschrijvingen te vergaren. Je kan interessante artikels met de link naar je website posten in Facebookgroepen waarin jouw doelgroep actief is. Zo kan je jouw propositie bij de juiste mensen brengen.

Let wel op dat je per kanaal schrijft! Bij Facebook en Instagram is het belangrijk om visueel te werken, op Twitter deel je jouw artikel met een korte omschrijving en op LinkedIn kan je professionele contacten persoonlijk aanschrijven. Zorg dat je op alle kanalen duidelijk maakt waarom jij waardevol bent voor potentiële klanten.

Praat over de problemen van je klant

Als de doelgroep zich herkent in jouw berichten en merkt dat je weet waarover je praat, werk je niet enkel aan je status van expert en naamsbekendheid, maar zijn de inschrijvingen een done deal. Biedt hen relevante, interessante en waardevolle content aan zoals informatie, kennis, ervaringen, adviezen, enzovoort… die antwoord geeft op vragen die bij hen spelen.