Krijg grip op je werk met Getting Things Done (leestip)

Moderne (communicatie)technieken hebben ons leven gemakkelijker gemaakt, maar niet overzichtelijker. Dagelijks worden we met zoveel informatie geconfronteerd dat we deze voortdurend moeten verwerken en organiseren om enige orde in ons persoonlijke en professionele leven te houden. Dat kan tot stress leiden. Een absolute eye-opener voor ons was Getting Things Done van David Allen.

De auteur onderkent het probleem en reikt ons hier een methode aan om efficient en effectief (dus zonder stress) te kunnen werken. Hij laat zien hoe we ons leven met eenvoudige hulpmiddelen (het in-bakje, lijstjes, agenda, prullenbak) kunnen organiseren. De opzet van dit (werk)boek is zo gekozen dat ermee in de praktijk geoefend kan worden. Ofschoon we veel hulpmiddelen die de auteur te berde brengt al kennen, beoogt het boek ons een methode bij te brengen, waarvan de toepassing ons uiteindelijk verlost van overbodige stress. Voor een breed publiek. Afgezien van de nieuwe titel en een nieuw voorwoord is dit een vrijwel ongewijzigde herdruk.

Prioriteiten stellen

Getting Things Done is de ultieme methode om productiever te zijn. Het stelt je in staat om snel informatie te filteren en wat relevant is onder te brengen in een extern 100 procent betrouwbaar systeem. Dit zorgt ervoor dat alle op dit moment niet-relevante informatie uit je zicht verdwijnt en op het juiste moment weer op je radar komt. Hierdoor heb je overzicht om met de juiste dingen bezig te zijn en de rust om hier echt je volledige aandacht aan te geven.

Relevanter dan ooit

Deze methode is ontwikkeld omdat David Allen merkte dat de bestaande timemanagementmethodes simpelweg niet (meer) aansloten bij de huidige werksituatie. David Allen heeft het boek van begin tot einde herschreven met belangrijke aanpassingen en nieuw materiaal, waardoor het weer relevant is voor de werkvloer van vandaag.”