Laat je blogposts een lang leven leiden

Een blogpost schrijven kost veel tijd, energie en inspiratie. Sommige posts, de “evergreens” blijven lang hun waarde behouden. Andere berichten verliezen na een tijdje hun relevantie omdat ze niet meer up-to-date zijn, omdat de samenleving verandert, omdat mensen veranderen, omdat jij verandert, … Het is zonde dat het opzoekingswerk en het schrijfwerk die je erin hebt gestopt zomaar verloren gaat. Maar, je kan blogposts een nieuwe boost, of zelf een nieuw leven, geven. Enkele tips!

Update een bestaande post

Bij sommige blogposts is de basis nog altijd actueel, maar zijn een paar details niet meer up-to-date. Denk aan bepaalde gebeurtenissen waar je naar verwijst. Na een tijdje zijn die niet meer top of mind, of zelfs gewoon helemaal vergeten. Je kan je post dan herschrijven en die gebeurtenissen weglaten, of verwijzen naar iets anders dat minder tijdsgebonden is. Zo heb je weer een fris artikel dat je weer de wereld kan insturen.

 

Gebruik verschillende mediavormen

Een blog is tekst, geschreven letters, woorden en zinnen. Heb je er al aan gedacht om andere media in te zetten rond één bepaalde post. Je kan bijvoorbeeld een filmpje maken. Daarin kan je reclame maken voor je blogpost. Of het kan ook omgekeerd: misschien geef je in het filmpje wel extra achtergrondinformatie die aansluit bij je blogartikel. Je kan ook een podcast maken, een audio-uitzending die gebruikers online kunnen downloaden waarin je waardevolle info geeft voor je doelgroep. Ideaal voor mensen die veel onderweg zijn en daardoor vaak weinig tijd hebben om te lezen.

 

Maak spin-offs

Een blogartikel bevat veel informatie, en vaak nog veel meer potentiële achtergrondinfo waar je mee aan de slag kan. Bepaalde zaken die je vermeldt kan je verder uitwerken tot een nieuw artikel. Staat er bijvoorbeeld een opsomming in je artikel? Dan loont het de moeite om eens te kijken of je over de aparte puntjes nieuwe artikels kan schrijven. Het lijkt misschien niet logisch, maar het is echt zo: hoe meer je schrijft, hoe meer inspiratie je krijgt.

 

Verwijs naar je andere artikels

Als je klaar bent met het schrijven van een artikel moet je altijd de lijst met je oudere artikels er eens bijnemen. Misschien kan je in sommige van die oudere blogposts wel een linkje leggen naar je nieuwe artikels. Daarmee geef je een oudere post een update en meteen weer een reden om hem nog eens te delen. Omgekeerd kan het ook: in je nieuw artikel kan je linken naar oudere content. Zo komt die automatisch ook weer opnieuw in de kijker.

 

Maak een infographic

Mensen zijn visuele dieren. We houden ervan om op een overzichtelijke wijze info tot ons te nemen. Zeker in de maalstroom van de social media moet je zien dat je eruit springt. Met een infographic kan je de basis van je verhaal laten zien. Voor diepergaande info kunnen de lezers dan doorklikken naar je post. Een infographic is meer dan een advertentie, want je geeft echt al wel waardevolle informatie. Tegelijkertijd is het ook reclame voor je blogartikel.

 

Deel

En tot slot een algemene tip. Eigenlijk de reden waarom je bovenstaande doet: je moet berichten delen op Facebook, Twitter, LinkedIn, … Ook de oude berichten! Het is niet omdat je vroeger een bericht veel gedeeld en gepost hebt op social media, dat iedereen het al gezien heeft. Je doelgroep vernieuwt zich continu en er komen altijd mensen bij die mogelijk interesse hebben in jouw content.