Lok journalisten met een kapstok

Aandacht in de pers is voor een bedrijf mooi meegenomen, het is immers gratis reclame. Je hebt er dus alle baat bij om geregeld met je bedrijf in de media te verschijnen. Maar hoe doe je dat? Je kan persberichten sturen die goed geschreven zijn en een interessante innovaties in de kijker zetten, en toch niet gepubliceerd worden. Waar ligt dat aan? In veel gevallen is dat omdat de kapstok ontbreekt. In een kledingzaak pak je toch ook niet de mooie vest van een berg? Je neemt die ene die mooi is opgehangen aan een kapstok.

 

Wat is de kapstok in een persbericht?

De kapstok is de aanleiding waar je je nieuws aan kan hangen. Als je een interessante kapstok hebt, zorgt het ervoor dat een journalist sneller geneigd zal zijn om aandacht aan jouw verhaal te schenken. Een goede kapstok kan bijvoorbeeld een actuele trend of ontwikkeling zijn. Maar evengoed een persconferentie of een beurs die er zit aan te komen, een wet die gaat veranderen of zelfs een nieuw seizoen dat ingaat.

 

Zet je kapstok al meteen in de kijker

Begin je persbericht met de kapstok. Zoals het woord het zelf zegt: je hangt er je verhaal aan op. We zien jammer genoeg nog vaak persberichten waar de kapstok aan het verhaal wordt gehangen. Zo komen we wel eens tegen dat er helemaal onderaan het persbericht staat: “Dit sluit overigens perfect aan op het nakende EK voetbal. Of: “Ideaal voor Kerstmis dus.” Of: “Dit is trouwens het hoogste gebouw van de stad.” Dat zijn allemaal prima kapstokken, maar ze missen hun doel…

 

Laat de kapstok nog eens terugkomen.

Nadat je met de kapstok in huis bent gevallen, mag het grote nieuws komen. Begin met het belangrijkste eerst. Details komen pas nadien. En laat halverwege die kapstok ook nog maar eens terugkomen. Kwestie van de aandacht van de journalist erbij te houden en hem er nog eens op te wijzen dat jouw bericht echt wel past in het nieuwsoverzicht.

 

Ik vind geen kapstok

Met wat inspiratie vind je altijd een kapstok. De mogelijkheden zijn quasi eindeloos. Vind je er écht geen? Dan is het misschien verstandig om jezelf de vraag te stellen of jouw nieuws echt wel nieuws is? Probeer het eens van aan de kant van de lezer te zien. Heeft het nieuwswaarde?