Meer bezoekers voor mijn blog? Luister naar je publiek!

Als je wil weten hoe je met jouw blog een schare trouwe fans achter je bedrijf kan krijgen, moet je weten wat jouw publiek wil. Want stel je even voor: je schrijft trouw wekelijks of maandelijks een blogbericht, je deelt het op social media, je verstuurt het in je nieuwsbrief, … En toch trekt jouw artikel nauwelijks lezers en wordt er op social media niet op gereageerd. Je was er nochtans van overtuigd dat een bedrijfsblog een belangrijke meerwaarde kon betekenen voor jouw bedrijf. Je denkt dat je misschien niet genoeg artikels schrijft en je steekt en tandje bij… Nog meer geld, nog meer tijd, … En nog altijd geen lezers. Na een tijdje laat je het blogverhaal achterwege als zijnde een dure vergissing. Maar, heb je weleens overwogen dat je misschien niet de juiste content publiceerde? Is jouw (potentiële) klant bijvoorbeeld wel geïnteresseerd in de uitbreiding van jouw showroom, of in de vijftigste werknemer die in jouw bedrijf komt werken? Misschien zit hij wel met eerder met een bepaald probleem dat jij zou kunnen oplossen, maar je hebt het er simpelweg niet over.

Zolang je niet weet wat jouw klanten willen, zal jouw blog niet levensvatbaar zijn.

Twee soorten ondernemers

Ruwweg kan je ondernemers in twee grote groepen opdelen. Zij die enkel met hun eigen product en bedrijf bezig zijn en zij die het doel, de noden en de verzuchtingen van hun klanten voorop stellen. De eerste groep boekt op korte termijn het ene succes na het andere. Met flink wat overtuigingskracht halen ze klanten binnen. Maar die stellen zich al vrij snel de vraag of ze zich niet te snel hebben laten overhalen. En ze haken af… Dit type ondernemer moet elke dag opnieuw vechten om nieuwe klanten binnen te halen. De klanten die wegtrekken moeten immers vervangen worden. Niet echt een goede basis voor groei, lijkt me…

De tweede groep ondernemers luistert in de eerste plaats naar de noden, problemen en verzuchtingen van zijn klant en stemt zijn content daarop af. Op korte termijn boekt deze groep meestal geen spectaculaire resultaten. Op de langere termijn ontstaat er wel duurzame relatie met zijn klant. De klant weet dat hij met zijn vragen bij hem terecht kan. Hij bouwt een trouwe schare fans op. En elke nieuwe klant betekent bij deze ondernemer ook groei (en geen vervanging van een afhakende klant).

Wat willen jouw (potentiële) klanten?

Natuurlijk mag je het in je blog af en toe over je bedrijf hebben. Natuurlijk mag je trots melden dat je een nieuwe toonzaal hebt of dat je voor een groen wagenpark gaat. Maar dat mag niet het enige zijn. De nadruk moet nog altijd liggen op jouw klant en zijn probleem. Maar, hoe weet je nu wat je klant wil? En waar moet je dat gaan zoeken? Er zijn een aantal mogelijke plekken waar je terechtkan voor ongefilterde info over je klanten.

Social media

Een goede plek waar mensen ongegeneerd hun ongenoegen ventileren zijn de social media… Ga op zoek naar groepen en pagina’s in jouw sector en kijk met welke problemen of ergernissen jouw doelpubliek kampt. Hoewel Facebook en Twitter soms lijken op moderne versies van de klaagmuur waarbij flink gal gespuwd wordt en zowat elke discussie in een moddergevecht ontaardt, het geeft je wel een inzicht in allerhande problemen waarmee jouw publiek worstelt. Jij kan je content daarop afstemmen en een oplossing bieden. De content kan je vervolgens op diezelfde social media delen. Belangrijk hierbij is dat je er niet meteen verkooppraatjes aanhangt. Hoe goed je content ook is, dat zou hem meteen waardeloos maken. Jouw lezer zal zelf wel 1 en 1 bij elkaar optellen en naar je toe komen als hij overtuigd is van het feit dat jij hem kan helpen.

Klantendienst

Heeft jouw bedrijf een klantendienst? Steek daar dan eens je licht op een kijk welke problemen vaak opduiken. Zo verander je de customer service van een dienst die vooral brandjes van aparte klanten moet blussen in een waardevolle bron voor jouw content.

Forums

Zijn er bepaalde online forums waarin zaken worden besproken die binnen jouw niche of sector vallen? Volg die dan nauwgezet. De mensen die op deze forums actief zijn, zijn specifiek op zoek naar bepaalde info die ze blijkbaar niet kunnen vinden. Heb jij wel de oplossing? Maak dan dat je achter je toetsenbord zit en schrijf een blogpost waarmee je weer een probleem de wereld uithelpt.

Het gewoon vragen

Hoe simpel het ook lijkt, soms moet je het gewoon durven vragen. Je kan bij je bestaande klantenbestand beginnen. Potentiële klanten kan je bevragen door bijvoorbeeld een online poll te organiseren over een bepaald thema.

Hou trends in de gaten

Ik ben nogal een voorstander van je eigen ding doen. Van anders te durven zijn en van de zaken op een ietwat andere manier aan te pakken dan jouw concurrenten. Toch is het belangrijk om je bewust te zijn van bepaalde trends in jouw markt. Ze zijn immers vaak het symptoom van noden, wensen of verzuchtingen van jouw doelpubliek.

Keyword research

“Help, Google weet alles van ons!” Inderdaad Google heeft een uitgekiende strategie om heel veel van ons te weten te komen. Een beetje creepy soms, maar je kan deze info zelf ook gebruiken. En daarvoor hoef je echt geen SEO-expert te zijn. Gewoon in Google een bepaalde zoekterm intikken en kijken welke suggesties Google daarbij geeft. Zo weet je meteen waar veel mensen naar zoeken. In ons geval heb ik dus even gezocht op “storytelling”, want dat is wij doen. En ik kreeg meteen als suggestie “storytelling onderwerpen”. Zo wist ik dat daar het schoentje bij velen knelt en ik dus artikels moet schrijven over hoe je onderwerpen die jouw publiek aanspreken voor jouw bedrijfsblog.

Zorg dat je investering rendeert!

Je strategie bepalen, research doen, schrijven, bewerken, publiceren, de juiste foto’s erbij, … Het kost allemaal veel tijd (en dus ook geld). Zorg er dan ook voor dat al deze inspanningen en investeringen renderen. Door het bestuderen van trends en actief naar je doelpubliek te luisteren, en daardoor in te spelen op bestaande noden, zal je blog wèl lezers trekken.

Van zodra je deze mindshift hebt gemaakt, zullen je investeringen in tijd en geld wel degelijk vruchten afwerpen.