Verdrukken filmpjes het geschreven woord?

We horen het al een paar jaren: filmpjes zijn de toekomst! En inderdaad, filmpjes nemen een steeds belangrijker deel van onze online mediaconsumptie in. Maar is dat een reden om de pen aan de kant te leggen en de gehele communicatiestrategie op te bouwen op uitsluitend bewegend beeld met geluid? Dat durven we ten zeerste te betwijfelen. Hoewel we dus niet ontkennen dat video een prachtig en machtig medium is, willen we toch een klein pleidooi houden voor het geschreven woord. Waarom kiezen we voor teksten? Enkele redenen op een rijtje!

Een geschreven tekst is makkelijk ‘scanbaar’

Soms nemen we de tijd om een tekst van A tot Z te lezen. Maar veel vaker ‘scannen’ we een tekst. We speuren naar stukken informatie die interessant en relevant voor ons zijn. Net om die reden is het belangrijk om een tekst goed op te splitsen in een verschillende blokjes tekst met duidelijke tussenkopjes. Een goed geschreven tekst toont in één oogopslag waarover het gaat en wat je kan verwachten.

Je consumeert de content op je eigen tempo

Iedereen is verschillend. De ene persoon neemt dus sneller informatie op dan de anderen. Bij het lezen van geschreven teksten zit jij in de cockpit. Jij bepaalt hoe snel of hoe langzaam je leest. Of je een bepaalde passage even herneemt, of een bepaald stuk overslaat dat je minder interessant vindt. Een tekst die evenwichtig is opgebouwd, bepaalt mee hoe vlot je hem kan lezen.

Een tekst kan je in stilte lezen

Dit heb je ongetwijfeld al een keer meegemaakt. Je zit op kantoor en klikt op een link. Vervolgens schalt een luide stem of een muziekje uit de speakers. Met het schaamrood op je wangen probeer je het weg te klikken, maar net dan hapert de computer een beetje en duurt het nog een paar tergend lange seconden voor het filmpje sluit. Vervelend…

Dat is natuurlijk geen reden om geen filmpjes te bekijken of te maken, maar het is een nadeel dat je met tekst niet hebt. Als je dan toch een filmpje plaatst in bijvoorbeeld een blogbericht, zorg er dan voor dat het niet automatisch start.

Je hoeft niet op pauze te drukken

Als je aan je bureau, op de trein of op de bank iets aan het lezen bent en je wordt onderbroken door een telefoontje, een gedachte, een grappige situatie, een mooie vrouw/man die langsloopt, … Dan hoef je niet op pauze te drukken of nadien terug te spoelen. Je leest gewoon verder waar je was opgehouden. Bij een filmpje ben je vaak de draad kwijt en ben je even bezig met zoeken waar je gebleven was.

Video kan niet zonder tekst

Ooit is het wellicht mogelijk dat je video vindbaar is op basis van wat er in het filmpje wordt gezegd en/of getoond. Maar tot het zover is, moet je je filmpje voorzien van een tekst met de juiste SEO-trefwoorden. Een filmpje zonder tekst wordt niet gevonden.

Besluit: tekst en video vullen elkaar aan

OK, tekst lijkt toch wel heel wat voordelen te hebben tegenover filmpjes. Die video’s laten we dan maar links liggen? Absoluut niet! Een filmpje kan een belangrijke meerwaarde bieden aan een geschreven tekst. Een tekst kan perfect aangevuld worden met foto’s en filmpjes om zaken te verduidelijken. Om te laten zien hoe iets nu precies werkt. Een evenwichtige mix tussen tekst en (bewegend) beeld vormt een interessant instrument voor eerlijke en oprechte marketing.