Waarom bepaalde klanten niet naar jou komen

Je hebt een website, stuurt geregeld nieuwsberichten uit en je geeft veel geld uit aan advertenties? En toch komen er nauwelijks nieuwe klanten aankloppen? Dan schort er wellicht iets aan je boodschap. Een groot struikelblok in de communicatie van veel bedrijven is een inhoud die te algemeen is. Vaak gaan de berichten die bedrijven uitsturen niet verder dan een overzicht van producten,  een opsomming van goede eigenschappen of een hoop mijlpalen uit de geschiedenis van het bedrijf. Hoe leuk en indrukwekkend ook, dit is niet waar een (potentiële) klant naar op zoek is. Die zit namelijk met een probleem en zoekt daar een concrete oplossing voor. Niets meer, niets minder…

Je hebt de oplossing! Laat dat dan ook zien

Misschien heb jij als ondernemer die oplossing wel in huis. Maar, doordat jouw communicatie niet inspeelt op het probleem van de klant en de oplossing die jullie daarvoor hebben, zal de (potentiële) klant toch niet naar jou toekomen. En dat is jammer… Voor jouw bedrijf. Maar, ook voor de klant. Want hij misloopt de kans op een goede oplossing voor zijn probleem.

Vertrek vanuit het probleem

Denk daarom eens goed na waarvoor klanten naar jou komen. Waar zijn ze naar op zoek? Vertrek vanuit dat idee en beschrijf het ook. Maak het concreet en de klant zal zich erin herkennen. Daarbij focus je niet enkel op de externe problemen, maar ook op de interne. Een voorbeeld van een extern probleem is dat de tuin niet onderhouden wordt. Interne problemen in ditzelfde verhaal zijn: frustratie over de lelijke tuin, geen tijd hebben om in de tuin te werken, zich schamen tegenover de buren die wel een mooie tuin hebben, …  Vertel niet gewoon wat jouw oplossing is, maar laat zien wat de klant met jouw oplossing kan doen, waarom hij voor die oplossing moet kiezen.

Beschrijf de straf

Tot slot, en deze tip is heel belangrijk, beschrijf voor hem de straf als hij niet voor jouw oplossing kiest. Dat klinkt misschien wat overdreven en het lijkt een beetje cheesy om te focussen op wat je (potentiële) klant allemaal misloopt. Toch mag je duidelijk laten zien welke de gevolgen zijn als hij jouw oplossing links laat liggen. Deze psychologische tactiek laat een diepe indruk na, ook al beweert de (potentiële) klant van niet.