Waarom uitschrijvingen op je nieuwsbrief niet altijd slecht zijn

Maak je je zorgen over mensen die zich uitschrijven op je nieuwsbrief? Als dat er veel zijn, is dat misschien terecht en moet je misschien je aanpak veranderen. Klinkt het raar als ik zeg dat het op zich een goede zaak is als mensen zich uitschrijven? Lees dan vooral verder!

Een zo groot mogelijke e-maillijst, dat is waar velen voor gaan. Op zich een goed streven, want wie wil er nu geen groot lezerspubliek van (potentiële) klanten? Wat echter vaak uit het oog wordt verloren, is de kwaliteit van de subscribers. Huh, hebben die dan verschillende kwaliteiten? Zeker! Ten eerste kan het zijn dat de e-mailadressen niet meer werken omdat ze verouderd zijn. Dit komt weleens voor wanneer je (vaak peperdure) adressenlijsten aankoopt.

Blijf weg uit die spamfolder

Daarnaast is ook de werkelijke interesse van je ontvangers van groot belang. Opent slechts een heel klein percentage je mails en klikt er daarvan een nog kleiner percentage door? Dan is het verstandig om je adressenlijst eens onder de loep te nemen en op te schonen. De spamfilters van je ontvangers kijken immers (naast het gebruik van bepaalde woorden) ook naar de interacties die je mails teweegbrengen. Interacties zijn in de eerste plaats het openen van je mail. Maar verder ook: het doorklikken op links en het beantwoorden en doorsturen van je mail. Gebeurt dit niet, of te weinig, dan zullen veel spamfilters jouw adres op een zwarte lijst zetten.

Vraag en leer bij

Dus liever een kleine lijst met echt geïnteresseerde lezers die de mails ook echt lezen, dan een grote lijst waarvan de overgrote meerderheid je mail meteen in de prullenbak gooit. Het is daarom zelfs niet slecht om te vragen om een uitschrijving. Vraag via een poll of je lezers de mails echt interessant vinden en wat er eventueel beter kan. Op die manier schoont je lijst zichzelf al grotendeels op én je krijgt waardevolle informatie waarmee je aan de slag kan om betere mailings te maken.