Zes tips voor meer klanten met een zakelijk blog

Wat is het geheim van een succesvol blog dat meer potentiële klanten naar je website trekt en je imago versterkt?  We zetten hier even enkele tips op een rij om te starten met bloggen en uiteindelijk meer klanten binnen te halen. Er zijn namelijk verschillende redenen waarom een zakelijk blog belangrijk is.

 

Regelmaat

Een zakelijk blog werkt alleen als er regelmaat in zit. De ideale frequentie van nieuwsberichten, hangt af van het beoogde doel, de tijd of het geld dat je eraan wil spenderen, de inspiratie, … Laten we het houden op: niet te veel, maar zeker ook niet te weinig. Eén artikel per week of per twee weken lijkt ons een mooi uitgangspunt.

Niet te veel, niet te weinig

 

Planning

“I love it when a plan comes together.” Hannibal van The A-Team wist het al in de jaren ’80. Planning is essentieel om de continuïteit te garanderen. Als je gewoon één keer per week een uurtje of twee uittrekt om een artikel te schrijven zal je al snel vastlopen wegens geen inspiratie, geen tijd of geen zin. En je blog valt stil…

Wij maken zelf altijd een kwartaalplanning. Voor de komende drie maanden lijsten we op waarover we het elke week zullen hebben, met daarbij eventueel al enkele links naar publicaties voor inspiratie. En één keer per maand schrijven we al die artikels. Ik ben dan, net zoals op dit moment, een hele dag in de weer met het schrijven van de artikels voor de komende maand. Via de planner in mijn CMS verschijnen de artikels op de vooraf vastgelegde data. Het voordeel is dat ik me er de komende maand helemaal niets meer van moet aantrekken. En ook tijdens vakantieperiodes blijven er berichten op mijn website verschijnen.

Eén dag werk, een maand lang nieuwsberichten!

 

Weet wat je doelgroep wil

Jij bent een bedrijfsleider. Maar, tegelijk ben je ook klant bij andere bedrijven. Denk eens na hoe je zelf een product of dienst koopt. Ben je op zoek naar technische achtergrondinformatie van een product? Naar hoeveel mensen er werken in het bedrijf dat het product aanbiedt? De oppervlakte van de fabriek of de investering die het afgelopen jaar werd gedaan voor de aankoop van nieuwe machines? Wellicht niet. Je bent op zoek naar een oplossing voor jouw probleem.

Je wil je oude LP’s digitaliseren, meststoffen om je gazon mooier te maken, voer dat je kat wél lust, … Focus je artikels daarop. Op de informatie die jouw potentiële klant zoekt. En gebruik ook de zoektermen die jouw potentiële klant in Google intikt (en dat is heus niet de naam van jouw bedrijf) in je artikel.

Focus op concrete vragen van je potentiële klant

 

 Hou je ego in toom

Reclame windt er geen doekjes om: “Wij zijn de beste!”

Advertorials en publireportages zijn iets genuanceerder. Die moeten onder het mom van een journalistieke insteek de reclame verbergen. Maar, laten we eerlijk zijn en onze potentiële klant ook niet onderschatten. Denken we nu echt dat hij niet door heeft dat dit ook reclame is? Ongeveer 90 procent van de publireportages zijn van de ergste soort: 3/4 bedrijfsgeschiedenis + 1/4 troeven van het bedrijf.

We pleiten zelf ook schuldig, ook al hebben we geprobeerd om onze klant ervan te overtuigen dat deze info totaal niet relevant is voor zijn (potentiële) klant. Een weggegooide investering dus… Jammer, want een publireportage kan echt wel waarde hebben als je ze goed aanpakt. Hetzelfde geldt voor je blogartikels.

Behandel de onderwerpen die je doelgroep belangrijk vinden, niet de onderwerpen die jouw ego strelen.

 

 Wees spontaan

Jouw potentiële klant is een gewoon mens zoals jij en ik. Spreek hem dan ook zo aan. In een blog mag het gerust wat spontaner en persoonlijker. Je schrijft geen bedrijfspresentatie voor een congres. Je biedt tips, inspiratie en interessante kennis aan. Je tekst hoeft dus niet door verschillende raden van bestuur en alle diensten worden goedgekeurd.

Laat zien dat geen kille zakenman bent, maar dat je je lezer begrijpt en dat je hem wil helpen bij het oplossen van zijn probleem.

 

 Geduld is een schone deugd

Verwacht je na je eerste artikel een stroom van potentiële klanten aan je deur? Helaas, dan moeten we je teleurstellen. Ik zou hier een cliché kunnen gebruiken over Rome en bouwen in één dag… Maar, het klopt wel. Een imago bouw je niet in één twee drie op. Je potentiële klant moet bij jouw bedrijf een goed buikgevoel krijgen. En dat vergt nu eenmaal tijd. Niet opgeven is de boodschap.

Je zaait, je houdt vol en je oogst.