Het belang van een goede huisstijl (interview Kris Van Grieken van Nine Concepts)

Kris Van Grieken van grafisch ontwerpbureau Nine Concepts uit Mol is een grote fan van sterke visuele communicatie en stijlvolle vormgeving. Hij beantwoordt in dit interview enkele vragen over het belang van een goede huisstijl en waarom geen consistente huisstijl hanteren voor problemen kan zorgen: “Mensen die geen belang hechten aan hun huisstijl, zijn dezelfde mensen die in hun joggingbroek en pantoffels bij de bakker staan aan te schuiven.”

Het concept is breed, maar hoe zou jij ‘huisstijl’ definiëren?

Dat is eigenlijk een lastige vraag. Een huisstijl of branding is zoveel meer dan het logo alleen. Het gaat om de volledige herkenbaarheid in al je uitingen als bedrijf. Het gaat erover om telkens op dezelfde, herkenbare, familiaire manier met je merk naar buiten te komen. Ik zou de definitie heel basic willen houden: het vertrouwen van de klant winnen met een uitstraling. 

 

Hoe uit zich dat?

Een branding of huisstijl is zelfs in de kleinste details te vinden, bijvoorbeeld het lintje van een taartdoos bij de bakker. Zo zijn er nog vele voorbeelden. Als je een bedrijf of een toonzaal binnenwandelt, zijn de manier waarop je begroet wordt, de uitstraling van de inkom, de manier waarop ze daar de telefoon opnemen, … allemaal uitingen van het concept branding. Dat is zo bij kleine bedrijven, maar ook bij bedrijven die 100 mensen tewerkstellen. Uitleggen aan deze medewerkers hoe ze de klanten moeten begroeten en de telefoon opnemen hoort eveneens bij het concept branding. Het is zeer breed. Zelfs de manier waarop parfumeriezaken hun geschenkverpakkingen inpakken hoort bij branding. 

 

Waarom denk jij dat de termen ‘huisstijl’ en ‘branding’ niet bekend zijn bij het grote publiek?

Als je mensen op straat zou vragen om tien merken op te noemen, kunnen ze dat meteen, maar als je hen vraagt achter de inhoud van de branding, kan bijna niemand antwoorden. Velen denken dat branding enkel een logo, een advertentie, een slogan en de naam van het bedrijf inhoudt. Het is echter zoveel meer dan dat, maar die zaken zijn niet bekend bij het grote publiek. Daarom onderschatten ze het belang ervan ook. 

 

Waarom is een goede branding zo belangrijk?

Een woord: vertrouwen. Jeff Bezos zei ooit: “Een branding is wat mensen van je merk zeggen wanneer je niet aanwezig bent in die ruimte.” Alles draait om hoe mensen over je merk denken, om wat ze in een oogopslag kunnen waarnemen. Mensen beslissen heel snel “daar koop ik” of “daar koop ik nooit”. Het gaat er niet enkel over wat je als zaakvoerder graag ziet, maar het is een soort combinatie van wat je zelf graag ziet, je uitstraling, het publiek dat je wil bereiken en het marktsegment. 

 

Waarop moet je letten bij het maken van een huisstijl?

Alles begint met je logo, omdat dat op elke uiting die je doet als bedrijf terug te vinden zal zijn. Op je visitekaartje, op je pand, op je website, in je e-mails,… Een logo is een primair herkenningspunt. 

 

Daarnaast heb je het belang van kleur. De kleur die je gebruikt kan je zowaar in een marktsegment duwen. Ik zal een simpel voorbeeld geven: de gele kleur in de huisstijl van Ikea. Niet alleen zit de kleur ook in de Zweedse vlag, geel staat ook voor optimisme, energie, vrolijkheid en plezier. Geel valt goed op, de kleur schreeuwt om aandacht. Verder staat groen voor vertrouwen, rood voor agressie, enzoverder. 

Onze eigen huisstijl was vroeger zwart-wit, gewoon omdat ik dat in het algemeen graag zie. We zijn er vorig jaar echter aan beginnen sleutelen en werken nu met fluogroene accenten. Fluogroen schreeuwt om aandacht, maar staat ook voor vertrouwen en creativiteit. Dat is wat we willen uitstralen. Op onze website lijken heel wat zaken met een fluostift aangeduid en dat is allemaal intentioneel. Ze frissen de zwart-witte look op. Daarna ben ik op zoek gegaan naar fluogroene mokken. Als klanten naar hier komen, krijgen ze hun koffie in een fluorescerend groene tas aangeboden. Verder liggen er nog heel wat groene fluostiften op onze witte tafel. Daar komt enorm veel respons op, want het valt gewoonweg op. Samengevat: kleur is heel belangrijk voor je uitstraling.

 

Als volgende punt duid ik graag op het belang van afbeeldingen. Het gebruik van goede afbeeldingen is niet te onderschatten in de digitale wereld. Een goed voorbeeld hiervan is Instagram, dat tegenwoordig de bovenhand neemt op Facebook. Heel dat sociaal platform draait om afbeeldingen en foto’s. Mensen beoordelen je bedrijf vaak in een oogopslag op basis van de beelden die ze te zien krijgen. Mensen zoeken meer en meer specifiek naar beelden van wat ze leuk vinden op het internet.

 

Als laatste punt wil ik nog graag het belang van het juiste lettertype aanhalen. Lettertypes zijn op te delen in drie families: serif (zoals Times New Roman, met ‘voetjes’), sans-serif (zonder ‘voetjes’) en script (geschreven stijl). Serif lettertypes staan voor klassiek en luxueus, sans-serif lettertypes voor fris en innovatief en script lettertypes voor speels. Deze kan je ook combineren, maar let erop dat je trouw blijft aan je boodschap.

 

Welke tips heeft u voor mensen die niet zoveel belang hechten aan huisstijl?

Dat zijn dezelfde mensen die er geen belang aan hechten om goed gekleed te zijn, de mensen die kiezen om met hun joggingbroek en pantoffels naar de bakker te gaan. Dat kan en mag allemaal, maar je gaat wel een andere uitstraling hebben dan iemand die met een jeansbroek en een hemd bij de bakker staat. Dat geldt ook voor bedrijven. Als je huisstijl rommelig is, lijkt je bedrijf dat ook. Laat me even teruggrijpen naar het belang van kleur: Stel, je logo heeft een zonnebloemgele kleur. Als je drukker een andere tint geel gaat gebruiken in je spandoeken en de maker van je visitekaartjes het ook niet nauw neemt met de juiste tint geel, heb je geen consistent kleurgebruik en gaat je bedrijf rommelig overkomen. Zelfs als je zwarte inkt bijna op is en je besluit documenten dan maar in het grijs af te drukken, kom je al rommelig over. En als je rommelig overkomt bij klanten, hebben ze geen vertrouwen in je. Een schilder die hier aankomt in een nette bestelwagen, zal ik sneller vertrouwen dan een schilder die hier arriveert in een bestelwagen vol met verfspatten. Als ik dat zie, denk ik automatisch dat mijn parket er thuis achteraf ook zo gaat uitzien. Dat is in feite het belang in orde zijn met je branding: vertrouwen creëren door een nette uitstraling.