Een mailing maken, hoe begin je daar aan?

Zijn mailings of nieuwsbrieven dood? Integendeel! Een mailing is nog altijd een effectieve manier om jouw doelgroep op de hoogte te houden van nieuwtjes, hun te laten kennismaken met een uniek aanbod of om hen tips and tricks te geven over het gebruik van jouw product of dienst. Klinkt als muziek in de oren? Lees dan verder en ontdek hoe een mailing maken in zijn werk gaat en welke valkuilen je daarbij best vermijdt.

Waarom mailing sturen nog altijd werkt

Nog maar eens een nieuwsbrief in de mailbox? Dat is toch spammen? Als dat opdringerig gebeurt, zonder dat de geadresseerde op een nieuwsbrief is ingeschreven, is dit inderdaad ongewenst.

Als je ontvanger daarentegen zichzelf heeft ingeschreven en daarenboven ook nog eens zijn inschrijving behoudt, is dat een belangrijk signaal. Hij heeft interesse in wat jij doet en/of aanbiedt! Onder andere daar zit de kracht van mailings en nieuwsbrieven.

Ik post elke week op Facebook, is een mailing dan nog nodig?

Je zit net zoals iedereen op Facebook. En misschien nog wel Twitter en Pinterest en LinkedIn en … Er zijn heel wat mogelijkheden om op social media aanwezig te zijn. Op zich is dat fantastisch, ware het niet dat deze social platformen bepaalde algoritmes gebruiken die bepalen wie welke berichten te zien krijgen. De kans is dus heel groot dat je heel wat tijd stopt in goed geschreven Facebookposts, voorzien van knappe foto’s of een leuk filmpje en dat nog geen 20 procent van jouw publiek dit te zien krijgt.

Een mailing maken like a boss

Doel bepalen

Zoals zowat alles begint ook het maken van een mailing met de nodige planning. Zo willen we eerst en vooral weten wat het doel is van je mailing?

  • is het een eenmalige mailing
  • start je met een periodieke nieuwsbrief? (en hoe vaak moet die dan verstuurd worden?)
  • wil je iets verkopen?
  • heb je iets te melden?
  • wil je dat de ontvanger iets doet? (zich inschrijven op een event, naar een opendeurdag komen, …)

Er zijn tal van redenen waarom je een nieuwsbrief of mailing wil sturen.

Als je niet verder komt dan “omdat iedereen het doet”, laat het dan. Als je niets te vertellen hebt, zwijg dan.

Teksten en inhoud

Als je er eenmaal uit bent waarom je precies een nieuwsbrief wil versturen, moet je alle info en content verzamelen en de teksten schrijven. Probeer zo bondig mogelijk te zijn.

Giet het in een mooie vorm

Hoewel de vorm niet per se belangrijk is in een nieuwsbrief, wil je toch dat het er een beetje presentabel uitziet en het liefst ook aansluit bij je bestaande huisstijl. Zo herkennen ontvangers in één oogopslag jouw mailing.

De meeste tools bieden de mogelijkheid om mooie templates aan te maken die je telkens opnieuw kan gebruiken.

Onderaan dit artikel krijg je een overzicht van de meest gebruikte mailingapps die je kan gebruiken om mailing te maken en nieuwsbrieven te versturen.

Onze favoriete tools en apps op een rijtje

Moosend: de beste keuze voor kleine bureaus en non-profit

ConvertKit: een goede keuze voor bloggers en contentmarketeers