Uitverteld? Blaas je oude content nieuw leven in!

Investeer je ook heel wat tijd in nieuwe blogs, maar weet je na verloop van tijd gewoonweg geen nieuwe onderwerpen meer om over te schrijven? Ontbreekt het aan nieuws binnen je bedrijf of sector, maar wil je toch iets hebben om te kunnen delen met je doelpubliek? Heb je er geen idee van hoe je online nieuwe mensen kan bereiken en wil je je vaste bezoekers niet vervelen met heel de tijd dezelfde artikels alsmaar opnieuw te delen? De oplossing is simpel: vind de gepaste manier om oudere content nieuw leven in te blazen. 

De niet zo creatieve creatieveling

We zullen dit uitleggen aan de hand van een uit het leven gegrepen voorbeeld: het verschil tussen recycling en upcycling. Frisdrankfabrikanten pakken er maar al te graag mee uit dat hun verpakkingen ‘100% recycleerbaar’ zijn. Mijn blikje frisdrank gaat wanneer het leeg is rechtstreeks de ‘blauwe zak’ in. Die zak wordt opgehaald en komt vervolgens in een sorteerbedrijf terecht. Mijn blikje belandt even later in een oven. Het smelt. Het krijgt een tweede leven. Aanschouw: een nieuw blikje. Recycleren is mooi en goed voor het milieu, maar het resultaat blijft een blikje. Een stom, simpel blikje. Niets nieuws onder de zon. Wanneer we aan upcycling doen, daarentegen, kunnen we het blikje een nieuw leven geven. Ken je ze, die mensen die denken dat ze het warm water hebben uitgevonden wanneer ze je tonen hoe ze een asbak kunnen maken van een frisdrankblikje? Wel, je vindt ze misschien idioten, maar ze hebben wel een punt. Ze nemen de beslissing om iets te creëren dat eveneens herbruikbaar is, maar dan met een nieuw doel. Zo werkt het ook met content op je website.

Kan dat ook in mensentaal?

Eerst en vooral is het belangrijk om de juiste terminologie te kennen als je content wil hergebruiken. Disclaimer: aangezien de hele marketingwereld bol staat van anglicismen en Engelse leenwoorden (marketing op zich is al een Engels leenwoord, want ‘markteren’ klinkt helaas niet zo goed), kan deze blogpost heel wat Engelse termen bevatten.

  • Revamped content: De simpelste manier om oude blogposts te vernieuwen. Zijn er nieuwe cijfers beschikbaar? Heb je nog twee zinnen aan nieuwe informatie over het onderwerp? Is het design wat verouderd? Is er een betere foto die nauwer bij het onderwerp aansluit? Aanpassen maar, en klaar is kees. Een simpele, effectieve, maar luie manier van werken. En helemaal niet zo efficiënt als je denkt. Het doelpubliek en het doel van het artikel blijven hetzelfde.
  • Reshared content: Een oud artikel delen op je sociale media met een nieuwe beschrijving bij het artikel. De nieuwe beschrijving kan een trigger zijn voor mensen die er nog niet bekend mee zijn, maar uiteindelijk deel je wel steeds dezelfde content en blijft het doel van het artikel hetzelfde. Mensen gaan zich uiteindelijk vragen stellen waarom je altijd hetzelfde artikel deelt. Misschien denken ze na verloop van tijd zelfs dat je lijdt aan dementie.
  • Newsjacking: Inspelen op de actualiteit waarbij je de aandacht specifiek trekt naar jouw bedrijf of verschillende nieuwsartikels samenvoegen in blog en er een persoonlijke insteek aan geven. Dit kan een manier zijn om snel een nieuwe blog te creëren, maar uiteindelijk krijgt de lezer dezelfde informatie mee als in de nieuwsberichten en voelt alles nogal herkauwd aan.
  • Crosspromoting: Hetzelfde bericht dat je op Facebook post, kan je ook posten op Instagram. En op Twitter. En op Snapchat. En op Pinterest. En op… Ja, dat kan. Het is ook niet per se een slecht idee, aangezien al deze sociale mediaplatformen een ander doelpubliek hebben. Die-hard fans van je merk die je op elk platform volgen zullen echter snel met hun ogen rollen als ze hetzelfde bericht keer op keer te zien krijgen.
  • Repurposed content: Een vierdelige YouTubevideo maken van een oude blogposts, twee oude blogs samengooien en een vergelijking maken tussen de twee, een “Top 10”-lijstje maken van tips waarbij je de informatie haalt uit reeds geschreven blogs, een oud artikel specifiek herschrijven om aan newsjacking te doen, een post op Facebook herwerken naar een Instagrampost door minder tekst te gebruiken en het geheel visueel aantrekkelijker te maken, … De mogelijkheden van repurposed content zijn bijna eindeloos. Er zijn twee belangrijke factoren waar je moet op letten. Enerzijds moet je rekening houden met het format van de post, anderzijds moet je denken aan het doelpubliek. Of je doet gewoon lekker beide. Het belangrijkste aspect is dat de herwerking duidelijk moet zijn, dat niet alles er hetzelfde uitziet en dat je het richt naar een ander doelpubliek. Met hetzelfde artikel kan je een breed publiek bereiken, zelfs mensen waarvan je nooit dacht dat ze jouw content ooit zouden lezen. Daarom is het belangrijk om erop te letten dat je genoeg evergreen content creëert, wat zoveel betekent als artikels die nooit uit de mode gaan en niet inspelen op specifieke gebeurtenissen. Het gaat vooral om content voor beginners. Mensen die geen idee hebben van waar jouw bedrijf mee bezig is, hebben geen tijd om de volledige specificaties van enkele producten helemaal door te lezen, maar verlangen naar hapklare content. Want zeg nu zelf: lees je liever 20 pagina’s aan reviews over elk product apart, of heb je liever een handig lijstje dat de 10 beste keuzes al voor je heeft samengevat? Als bezoekers op je website echt geïnteresseerd zijn in zaken in die lijstjes, kan je ze aan de hand van links naar de specifieke review gewoon omleiden. Zo blijven bezoekers veel langer hangen op je website. En dat is positief voor beide partijen. Klanten vinden makkelijk wat ze zochten, en jij hebt meer trafiek op je website. De definitie van een win-winsituatie.

 

Evergreen is altijd groen. Maar is het gras niet altijd groener aan de overkant?

Sommige bedrijven doen er alles aan om de contentmachine permanent draaiende te houden om nieuwe bezoekers en klanten te genereren. Daar kan je nooit tegen winnen, denk je. Content marketing werkt nu eenmaal, dat is al jaren duidelijk. En helaas heeft niet iedereen daar even veel tijd voor. Het is net daarom dat repurposed content een simpele, maar enorm efficiënte oplossing kan zijn om bezoekers te genereren. Waarom? Om deze vijf simpele redenen.

    • Het bespaart tijd. En zoals het spreekwoord stelt: Time is money. Simple and clear. Ga geen uren brainstormen over nieuwe details die je in je blogs kan verwerken, maar leg blogs naast elkaar, herschrijf de introductie, en je gloednieuwe artikel is klaar.
    • Oudere content is niet per se verouderde content. Het is niet omdat we een keertje rond de zon zijn gedraaid, dat wat je een jaar geleden schreef niet meer relevant is. Als het artikel algemeen genoeg is, gaat de inhoud ervan jaren mee.
    • Je bereikt nieuwe doelgroepen. Sommige mensen lezen graag, andere mensen kijken graag naar infographics en anderen kijken graag video’s. Speel dus niet enkel in op de voorkeur van één van deze doelgroepen, maar benader ze allemaal. Ook al is de inhoud van het cadeautje hetzelfde, de verpakking is ook belangrijk.
    • Google wordt je beste vriend. Hoe meer bepaalde trefwoorden te vinden zijn op je website, hoe meer Google naar jouw website zal verwijzen. Het is de basisregel van SEO. Let wel op dat je content niet klakkeloos dupliceert, want Google straft je daarvoor af. Logisch. Je neemt je date ook geen twee keer mee naar dezelfde film in de bioscoop.
    • Nostalgia is one hell of a drug. Zijn oude quotes uit je blog door nieuwe ontwikkelingen opeens weer relevant? Neem er dan een screenshot van en bestook je publiek op sociale media met een “we told you so!”. Geldt exact het tegenovergestelde? Ga dan resoluut voor de tegenovergestelde tactiek en relativeer je uitspraken van enkele jaren geleden. Mensen kicken op nostalgie en het verleden. “In mijnen tijd was ‘t allemoal beter”, hoor je ze wel eens zeggen. Speel daar dus op in.

Samengevat: Speel niet heel de tijd dezelfde playlist af. Steek er ook eens wat covers tussen of maak een remix.